8. prosince 2010

Návod na pletené bačkůrky pro novorozence a nedonošená miminka

Návod, jak rychle a jednoduše uplést kojenecké bačkůrky na dvou jehlicích.
Je převzat ze stránek www.pleny.unas.cz a určen pro novorozeňátka. Pro miminka, která se narodí jen o dva tři týdny předčasně budou tyto bačkůrky téměř akorát. Kdybyste chtěli plést pro miminka narozená o několik měsíců dříve, bude nutné snížit počet ok a řad tak, aby ťapka bačkorky byla cca 5-6cm a výška 6cm.
Zde je  úprava pro maličkaté nožičky, pro dětičky od 500-1000g, od náruživé pletařky Radky Dúcké : První jsem upletla dle návodu a ťapka má 7cm a ostatní jsem upletla o něco menší, to pak mají 6 cm.V návodu je psané, že stačí přidat řádky nebo ubrat v pletené části se 20 řádky. Já jsem pletla jen 16 řádku. Očka na začátku jsem nechala stejný počet  - 24 oček. Pleteno vlnou Batole.

Návod :
Bačkůrky v návodu jsou pleteny z natur příze Atol firmy Ariadne, složení 70% bavlna / 30% vlna. Jedná se o tenkou přízi, návin je 165 m na 50 g. Pokud zvolíte jiný druh příze (silnější, stačí návod jen malinko upravit, většinou stačí nahodit na začátku o tři oka méně). Velikost těchto bačkůrek je pro novorozence, pokud potřebujete větší, musíte plést ze silnější příze a nebo přidat na začátku oka, nejlépe násobek tří, bačkůrka pak bude robustnější. Délku bačkůrky ovlivníte upletením delší středové části.
Pleteme stále hladce, bačkůrka je pak vroubkovaná.
1. Nahodíme 24 ok a pleteme 12 řad hladce.


2. Vypracujeme řadu dírek, kterými budeme později provlékat tkaničku, aby bačkůrky dobře držely na nožičce. Dírky vypracujeme tak, že v lícové řadě vždy dva oka spleteme hladce a jedno oko nahodíme, tak postupujeme až do konce řady. V rubové řadě pleteme všechna oka hladce.
3. Nyní si oka pomyslně rozdělíme na tři části (8,8,8). Upleteme prvních 8 ok, hned na to dalších sedm ok a osmé oko upleteme jako oko okrajové (tj. jen ho nabereme na jehlici). Práci otočíme a upleteme opět sedm ok a osmé oko jako okrajové. Práci otočíme.
4. Tak postupujeme stále dokola. Pleteme tedy jen prostředních osm ok, ostatní oka nám leží na jehlicích netknutá. Upleteme cca 20 řad (čím více řad upleteme, tím bude bačkůrka delší).
5. Skončíme na konci lícové řady. Na levou jehlici nabereme okrajová oka levé strany této dlouhé středové části (pokud jsme pletli 20 řad, nabereme 10 okrajových ok) a tato nabraná oka pleteme hladce až do konce řady.
6. Práci obrátíme a pleteme zpět (stále hladce), až se dostaneme k druhé straně středové části. Na levou jehlici opět nabereme okrajová oka středové části a pleteme až do konce řady.
7. Nyní máme na jehlici celkem 44 ok. Tj. 8 ok z pravé krajní části, 10 nabraných okrajových ok, 8 ok ze středu, 10 nabraných ok a 8 ok z levé části.
8. Nyní budeme plést všechna oka na jehlici (44 ok,) celkem cca 12 řad.
9. Po upletení potřebných řad se budeme opět zabývat jen střední částí. Pleteme od kraje 8 + 10 + 7 ok (ze střední části), osmé oko ze střední části spleteme s následujícím okem, celou práci otočíme a pleteme rub opět sedm ok a osmé spleteme s následujícím okem. Pleteme tedy je středovou část, přitom okrajová oka této středové části splétáme s boky. Tím se nám botička začne tvarovat.
10. Pleteme tak dlouho, dokud nám v bočních částech nezůstanou poslední 4 oka na každé straně, tedy 4 + 8 + 4, tj. celkem 16 ok. Pak všechna oka uzavřeme.
11. Takto vypadají botičky po upletení. Nyní sešijeme švy do tvaru písmene T. K sešití využijeme přízi, která nám na bačkůrkách zůstala po pletení.

12. Nakonec uháčkujeme řetízek a provlékneme ho dírkami.
Toto je samozřejmě pouze základní verze, bačkůrky můžeme dělat ozdobné, buď je můžeme dále vyšít, obháčkovat okraje nebo alespoň při pletení používat různobarevné příze.

5 komentářů:

  1. Přesně takhle jsem je upletla, jen závěr mám vymakanější. Zbyde mi 4+8+4 a pletu stále stejně s tím rozdílem, že prostředních osm splétám tak, že na každé straně jedno spletu navíc s tím přidaným, tak mám další řadu 3+6+3, pak 2+2+2. A pak zbyde na každé straně jedno a ty uzavřu. Patička je taková kulatá, lepší. Jinak dík za návod, Hana Sluníčko.

    OdpovědětVymazat
  2. dobrý den, líbil se mi tento návod na bačkůrky došla jsem až k části kdy se plete spodní část jak se splétá střední část s boky a nevím si rady jestli splétání má být hladce nebo obratce nebo se to má nějak střídat - nevypadá to vůbec pěkně každá strana jiná už jsem to zkoušela na všechny způsoby ale nedaří se mi. moc děkuji za odpověď. Míša siginna@seznam.cz

    OdpovědětVymazat
  3. Miso, kdyz na levou jehlici davas podruhe okrajova oka, je dobre tech 10 ok uplect obrace, aby sev zustal na rubove strane a zbytek doplect hladce.

    Ja jsem moc dobre nepochopila ukonceni pani Hany, tak budu zkouset.

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den, snažila jsem se Míšo nalézt někoho, kdo by mi na Váš dotaz odpověděl, nicméně se mi zatím nepodařilo..:( Prozatím můžete kouknout na další návody na bačkůrky a ponožtičky na stránkách soutěže pro pletařky Zlatý kulíšek - http://zlaty-kulisek.nedoklubko.cz/navody/ponozky-a-backurky/
    Děkuji. Míša

    OdpovědětVymazat
  5. Zdravím, právě mám snachu v porodnici a každou chvíli čekáme mimčo. Protože nemůžeme nikdo spát, koukám na net a padly mi do oka tyto bačkorky. Paní Míša už to možná neupotřebí, ale snad to pomůže jiné pletařce, tak první splétání s boky na levou jehlici naberte očka zpředu a až budete nabírat druhou stranu tak naberete zadni očka a je to. Obě strany jsou pak stejné, mnoho zdaru přeje DAPO.

    OdpovědětVymazat